PRESSEMEDDELELSE

PRESSEMEDDELELSE

NORTHERN
Northern kan fejre 10 års jubilæum i helt nye rammer, som giver unikke muligheder for at udvikle og teste nye produkter og innovationer for kunder til eksportmarkedet.
I år kan Northern Greens fejre 10 års jubilæum, hvilket sker den 7. juni i helt nye rammer i Food Innovation House, Vejle nord. Her flyttede virksomheden og dens 15 medarbejdere som de første lejere ind i uge 17. Blandt husets fællesfaciliteter kan nævnes et udviklingskøkken, et smagslaboratorium og et demosupermarked, hvor der alle steder er mulighed for at foretage overvågning og videooptagelser.

Udvikling af nye innovationer
– Her har vi gode muligheder for at udvikle nye innovationer, for her er miljøet og rammerne. Begrænsningerne sætter vi selv, fortæller en stolt og glad Jørgen Nielsen, da han viser rundt i de flotte rammer.

Virksomheden Northern er i dag delt op i tre forretningsenheder: Northern Greens, den oprindelige virksomhed med fokus på salg og distribution af frugt og grønt, Northern Food med salg og distribution af unikke fødevarer samt Northern Organic med salg og distribution af økologiske fødevarer.

Gennem årene har virksomheden skabt en lang række netværk i Europa, dels gartnere, dels indenfor detail, hvor virksomheden handler med de største spillere på markedet, fx Edeka, Rewe, Migros og Aldi Tyskland.

Frugt og grønt vigtigst
– Vi vil gerne tilbyde vores netværk, kompetencer og viden om fx fødevaresikkerhed til at hjælpe med at markedsføre produkter i udlandet. Eksportarbejde kan være en meget tålmodighedskrævende disciplin. Frugt og grønt er dog stadigvæk det vigtigste for os, understreger Jørgen Nielsen. – Vi er bare en virksomhed, som elsker fødevarer, og det vil vi gerne understøtte.

Virksomheden handler i 21 lande, taler 10 sprog og har fire nationaliteter ansat samt et kontor i Spanien og med yderligere et kontor på vej i Italien.

Man skal differentiere sig
Gulerødder – og specielt snackgulerødder – og diverse salater er de vigtigste eksportvarer. For at komme ind på markedet ude i Europa skal man på en eller anden måde kunne differentiere sig enten i en form for unikness, at produktet ikke er på markedet, eller at en forarbejdning fremadrettet kan tilføre produktet noget specielt.

– Det kræver, at der er en innovationskraft blandt gartnerne og en villighed til at tilrette produkterne. Indenfor grønsagsproduktion skal vi blive ved med at udvikle os og finde nye produkter. Iderighed og innovation kommer af en eller anden form for mangel i markedet. Her kan vores evne til at se en mangel og en tendens i markedet være udgangspunkt for at få lavet udvikling og innovation. Vores opgave er at finde den sammenhæng, så vi sammen med kunden får ting til at lykkes, fortæller direktøren.

Handlingsorienteret miljø
– Jeg er ikke i tvivl om, at de her rammer kan være med til at skabe nye indgangsvinkler til rigtig mange ting. Det er ikke et akademisk hus, det er handlingsorienteret, understreger Jørgen Nielsen.

– For eksempel kan vi i demobutikken skabe det rette testmiljø for at tage beslutninger ud fra, hvordan respondenterne reagerer på opstillingen, produkterne eller emballagen. Hvis vi skal have succes, så skal vi have noget, som er bedre, end det der er, eller have noget der er unikt som fx snackgulerødderne. Derfor skal vi løbende markedstilrette vores virksomhed, så vi kan finde ud af, hvor vi kan tilføre værdi. Så vi har store forventninger til og en tro på fremtiden, som forhåbentlig vil udmønte sig i, at vi får langt større kompetencer her i huset og dermed et større salg. Vi kan jo ikke leve af det samme, som vi gjorde i går, pointerer Jørgen Nielsen.

Skrevet af Stig F. Nielsen

LÆS FLERE ARTIKLER OM OS HER:

Vi motionerer 30 minutter hver dag i arbejdstiden

linkedinmail


Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *